Unikum blog

Předvánoční milníky v online marketingu: Jak připravit eshop tak, aby vám Ježíšek pořádně nadělil

Vánoce jsou z obchodního hlediska jedním z nejdůležitějších období roku a pokud se na ně jako obchodníci dobře připravíte, můžete mít několikanásobně vyšší tržby. Důležité je ovšem začít včas a nepodcenit správné načasování. V předvánočním období je ale také spousta dalších obchodních příležitostí, na které byste se svým eshopem měli myslet a využít jejich potenciál. Tak si vyhrňme rukávy a pusťme se do toho!

1

Říjen

Pokud ne už v září, nejpozději v říjnu je potřeba upravit, respektive zvýšit rozpočty na media. Např. v rámci Google Shopping má první pozice třikrát více interakcí než ostatní pozice, a je tedy dobré na ni cílit obzvláště před Vánoci. Včasným zapnutím vánočních PPC kampaní také získáte náskok před konkurencí. Výrazné změny v kampaních se naplno projeví až v době nižších týdnů. To se týká nejen nových kampaní, ale třeba taky změn v rozpočtech u kampaní s automatizovaným biddingem a obecně při výraznějších zásazích do těch existujících. Pokud už budou mít v listopadu plný výkon, jste tam, kde chcete být. Je dobré mít i optimalizovanou vánoční landing page, kam své kampaně povedete, a která vám přinese návštěvnost zdarma přes organické vyhledávání.

2_

Halloween

Tento svátek, který se slaví 31. října především v anglicky mluvících zemích, se postupně stává součástí i české kultury. Ačkoliv u nás není zvykem chodit od domu k domu, dekorace, dýně a party ve strašidelných kostýmech už k tomuto času prostě patří. Toho se dá využít v tematických kampaních nebo zviditelněním s Halloweenem spjatých produktů.

3_

Listopad

Listopadová výplata už s největší pravděpodobností půjde na dárky. V tomto období už je lidé aktivně hledají a začínají si lámat hlavu nad tím, co svým blízkým pořídit. Poraďte jim a nabídněte na svém webu například 10 tipů na nejlepší vánoční dárek. Nezapomeňte také na vánoční klíčová slova jako dárek pro babičku, co vybrat k vánocům nebo originální dárky. Návštěvníci to ocení a pomůže vám to i v organickém vyhledávání.

4_

Den dopravy zdarma

Heuréka v posledních letech vyhlašuje Den dopravy zdarma, což je akce, do které se mohou zapojit eshopy s certifikátem Ověřeno zákazníky a nabídnout uživatelům dárek v podobě dopravy zdarma k objednávce nad 300 Kč. Obchodníci na oplátku získají nové zákazníky a marketingovou podporu ze strany Heuréky, která zúčastněné eshopy zmíní na speciální mikrositě a nebude účtovat poplatky za dokončené nákupy v programu Heuréka košík. Letos proběhla i letní varianta této akce a ta zimní ještě nemá stanovené datum. Očekáváme ale, že by to mělo být cca týden před Černým pátkem. Více info naleznete zde.

5_

Black Friday

Černý pátek přichází 23. listopadu. Jedná se o událost, která je spjata především s výraznými slevami, a ačkoliv k nám tento obchodní svátek přišel z Ameriky, setkáváme se s ním čím dál častěji i u nás. Kromě skutečných slev je dobré udělat jak vyhledávací kampaň s klíčovými slovy spojenými s Black Friday, tak bannerovou sadu lákající na slevy. Někteří obchodníci už to pojímají jako Černý týden (nebo dokonce měsíc) a nadužívání termínu Black Friday během zbytku roku může způsobovat, že jsou zákazníci na akci méně citliví v jejím oficiálním čase. Více informací naleznete v mém loňském článku Black Friday aneb jak se připravit na předvánoční nákupní šílenství.

Cyber Monday

Druhá vlna předvánočních slev přichází 26. listopadu (první pondělí po Dni díkůvzdání v USA) a její podoba je obdobná s Černým pátkem, jen je vysloveně spojená s nakupováním na internetu. U nás je často přebita Černým týdnem, ale v loňském roce se na ni zaměřovali už i přední internetoví prodejci. Pokud se dobře připravíte, můžete se i vy svézt na vlně hledanosti tohoto termínu.

6_

Prosinec

Vánoce už klepou na dveře a s ním i zvýšené vyhledávání, které začíná na Black Friday a vrcholí každý rok dříve. V roce 2015 to bylo 13. prosince, o rok později 6. prosince a v roce 2017 už 3. prosince. Letos můžeme vánoční špičku očekávat zhruba na přelomu listopadu a prosince. Ujistěte se, že vám všechny kampaně běží na 100 % a že máte dostatečné rozpočty a dobitý kredit ve všech službách. V tomto čase je také dobré nešetřit newslettery a nabídnout zákazníkům akce, slevy, tipy na dárky nebo dopravu zdarma. Pokud jim k nákupu dáte i drobný dárek, získáte si je a budou se rádi vracet.

První polovina prosince

V tomto období je dobré poskytnout zákazníkům inspiraci na dárky. Můžete třeba napsat článek na váš blog a vypíchnout 5 tipů na dárek pro tatínka. Fantazii se meze nekladou a je jen na vás, co z vašeho sortimentu vyberete. Osvědčila se také dárková balení či kombinace produktů.

7_

Mikuláš

Každý rok je 5. prosinec spojený s příchodem Mikuláše a jeho společníků z pekla i nebe. Využijte tohoto dne a dejte svým zákazníkům zajímavou mikulášskou nabídku. Může to být sleva, ale také soutěž nebo překvapení k nákupu. Vhodným kanálem k propagaci by mohla být displayová reklama nebo poutavý newsletter, který zaručí, že se informace k zákazníkům dostane včas.

Poslední výplata

Výplata chodí zaměstnancům zpravidla v první třetině až polovině měsíce. Málokdo umí v tomto období šetřit a je velmi pravděpodobné, že její velká část padne na dárky v posledních dvou týdnech před Vánoci. Pokud jste na začátku prosince pociťovali útlum v prodejích, poslední výplata (často i s prémiemi) by je mohla ještě oživit.

8_

Týden před Vánoci

Štědrý den se nezadržitelně blíží a s tím i otázka, zda stihnou dárky objednané online do Vánoc dorazit. Informujte tedy svoje zákazníky, do kdy mohou nejpozději objednat, aby zboží stihlo přijít včas. Učinit tak můžete na webu, zbožových srovnávačích, ale můžete jim dát vědět i ve zvláštním newsletteru.

9_

Poslední dva dny před Vánoci

Teď už je pozdě, zboží by z eshopu nestačilo dorazit včas. Má ale vaše kamenná prodejna ještě otevřeno? Dejte o tom svým zákazníkům vědět a zlákejte je na nákup na poslední chvíli. Nemáte kamennou prodejnu? Pošlete jim email a nabídněte dárkové poukazy, které si mohou vytisknout doma sami a jejich blízcí si za ně pak něco sami v klidu vyberou.

Štědrý den

Dejte si pro změnu pohov a užijte si po měsících stresu alespoň jeden den s rodinou. Šílenství totiž začne brzy znovu.

10_

Povánoční výprodej

Meziročně v Česku i na Slovensku vzrostl ve vyhledávání zájem o povánoční výprodeje více než zájem o Vánoce samotné. Výprodeje obvykle začínají hned po svátcích a čím dál více lidí dostává k Vánocům peníze, které utratí až v povánočních slevách. Nabídněte jim je také, peněženky ještě nemusejí být tak prázdné, jak se zdá.

Silvestr

Konec roku může být pro některé segmenty slabší, ovšem některé zboží (jídlo, alkohol, ohňostroje, kostýmy či party hry) mohou jít v tuto dobu na dračku. Stejně tak cestování a ubytování. Neprodáváte nic z toho? Popřejte tedy svým zákazníkům alespoň šťastný nový rok. A novoroční sleva také neurazí.

11_

Lednové výprodeje

Lidé si zvykají, že po Vánocích jdou ceny ještě níž a často čekají (obzvlášť s dražšími položkami jako je elektronika) s „vánočními“ dárky až na leden. Nepodceňujte toto období a připravte si výprodejové kampaně už před Vánoci. Udělejte si místo ve skladu a začněte se připravovat na příchod jara. Nebo rovnou dalších Vánoc?