Unikum blog

Cíle vstupu na zahraniční trh

Rozhodujete se, zda-li se pustit do expanze na zahraniční trhy, ale ještě si nejste úplně jisti, nebo neumíte správně pojmenovat své ambice? V následujícím článku Vám nastíním několik názorů, které by mohly ovlivnit Vaše seznamy pro a proti.

1/ Být nejlepší (ne jen na českém trhu)

V případě, že jste na svém lokálním trhu již dosáhli silné a stabilní pozice, jistě přemýšlíte o možnostech na zahraničních trzích. Pomoct si můžete různými nástroji viz článek naší specialistky. Ambice a touha po vítězství Vás žene kupředu, čas je neúprosný, je třeba se rozvíjet a hlavně neomezovat se na hranice vlastní země.

Je důležité zamyslet se nad oblastí svého podnikání, zvážit tamní konkurenci a potenciální rizika při vstupu na nový trh. Díky Vaší silné pozici budete mít zajisté dostatek prostředků, abyste podpořili vstup na nový trh, a to hlavně v oblasti marketingu a boje s novými konkurenty.

V neposlední řadě je také důležité si uvědomit, že stejně jako na začátku budování Vaší značky zde, i na tamním trhu můžete být neznámý subjekt a budete se potýkat s prvotní nedůvěřivostí potenciálních zákazníků, kteří jsou věrní svým značkám a obchodům a nebude snadné je přesvědčit, že Vaše služby / produkty jsou stejně dobré, ne-li lepší.

Bude třeba zamyslet se nad silnou brandovou kampaní a investovat své prostředky na získání vhodného místa na trhu. Každým dnem rostou požadavky zákazníků na služby eshopů, které pak výrazně ovlivňují jejich rozhodnutí, zda nákup dokončí právě u Vás.

2/ Oslovení nových potenciálních zákazníků

Máte unikátní produkt s nízkou poptávkou a chcete rozšířit okruh svých potenciálních zákazníků?

Je důležité zvážit náklady na dopravu z vašeho lokálního skladu, nebo řešit pronájem prostorů pro uskladnění, či případně získat partnera, který již v dané zemi obchoduje a využít jeho prostory, když ne za procento ze zisku, tak například za fixní nájemné.

Dnes již není novinkou showroom, kde vystavuje své zboží více subjektů. Takovéto showroomy platí jen nájemné za „svůj“ prostor, ale za to pak dostávají servis. Jeho součástí je personál, pokladní a účetní podpora, a zároveň dostatečně velký sklad, kde prodejci uchovávají svůj sortiment, aby bylo na jejich výlohách vždy plno.

Díky tomu pak máte možnost prezentovat se kamennou prodejnou v mnoha velkých městech. Samozřejmou nevýhodou je ale nebrandová prezentace obchodu, omezený prostor a možnosti manipulace s celkovým designem. Nicméně jako startovací prostor v nové zemi je to skvělá příležitost pro otestování poptávky po Vašich produktech či službách.

3/ Testování nových obchodních strategií

Disponujete velkým množstvím nápadů na rozvoj svého businessu, ale obáváte se negativního dopadu na vlastní značku na trhu?

Co si to takhle otestovat v zahraničí, kde, ač v omezené míře, můžete upustit uzdu své kreativitě a testovat své novinky. Vylaďte si svůj produkt k dokonalosti na nezávislém publiku, než ho budete veřejně a naplno propagovat u sebe. Můžete pak následně porovnat výkony jednotlivých strategií nezávisle na sobě a vyvodit z toho snadno měřitelné výstupy.

Ostatně nejinak je tomu u velkých společnosti jako je například Google nebo Facebook, které své novinky testují v různých krajinách na základě diference trhu a následně se rozhodnou, jestli budou či nebudou spouštět novou službu / produkt ve všech krajinách, nebo jen tam, kde je cílové publikum optimální a oni se nepřipraví o těžce získanou důvěru.

4/ Vyčerpání relevantních zákazníků v České a Slovenské republice

Máte pocit, že už Vás „doma“ nic nečeká? Svůj díl koláče už jste snědli a je třeba se poohlédnout jinde, jelikož získávání nových zákazníků je stále dražší? Každý trh je svým způsobem specifický, ale hranice mají všechny stejné. Zachování optimálního poměru nákladů a tržeb do placené reklamy se dá jen do určité hranice.

Trh v každé zemi je omezený a počet relevantních zákazníků ještě více. Jakmile dosáhneme této hranice, stavíme se před 2 otázky. Buď jsme ochotni investovat svůj rozpočet do měně relevantních, to znamená stále více dražších zákazníků. A poměr nákladů a tržeb roste.

A nebo, se držet svých standardů a poohlédnout se na stejně relevantní zákazníky v zahraničí, které dokážete oslovit a získat levněji (samozřejmě je nutné počítat s náklady na vstup na nový trh).

5/ Úspory z rozsahu (např. slevy od dodavatelů za objem, IT, sklad, možnost vyjednání lepších podmínek s reklamními systémy, apod.)

Další a neméně důležité výhody plynoucí z expanze do zahraničí v případě, že máte silnou pozici na domácím trhu a solidní zázemí, je pak diverzifikace nákladů.

Už máte vytvořené funkční technické zázemí, otestované stránky a chování zákazníka. Umíte pracovat s Vaší cílovou skupinou a jste ostřílený harcovník ohledně získávání důvěry na trhu. Do všech těchto oblastí podnikání jste investovali nemalé množství finančních prostředků a to jen na vývoj.

Váš inhouse IT tým, customer care, dodavatelé služeb a produktů jsou ochotni to pro Vás podniknout a náklady spojené se vstupem na nový trh na tyto dílčí části Vašeho týmu nevzrostou, spíše naopak. Poměr nákladů na jednu korunu tržeb začne klesat. Investice se diverzifikují a vy nebudete závislí na kupní náladě jedné skupiny.

Proč utrácet 100 % nákladů na ekonomicky aktivních 8 mil. obyvatel České republiky, když s několikaprocentním zvýšením nákladů můžete Váš počet potenciálních zákazníků třeba zdvojnásobit?

Přestože mnoho svátků, které výrazně ovlivňují nákupní horečky (Vánoce, Black Friday, Den dopravy zdarma), je dnes již multikulturních, tak každá země disponuje svými vlastními osobitými zvyky a svátky, které Vy, jako zkušený obchodník dokážete využít ve Váš prospěch.

Závěr

Ohledně expanze do zahraničí a jejího úskalí se dají vést dlouhé debaty v řádech desítek hodin. Ať už jste na začátku tohoto rozhodování, nebo už řešíte konkrétní podmínky s dodavateli, vždy je dobré opřít se o lidi, kteří už mají s podobnou expanzí zkušenosti a čerpat z ověřených metod, abyste Vaše investice vynakládali co nejefektivněji a s jasným plánem, jak zajistit jejich návratnost.

Nemusíte na to být sami, budeme samozřejmě rádi, když nás kontaktujete. Máme zkušenosti se správou online kanálů ve více než 10 zemích Evropy. A rádi se s Vámi o naše zkušenosti podělíme.

Napište nám a něco vymyslíme!